“We bieden senioren een luisterend oor”

SeniorenPunt bestaat in haar huidige vorm alweer een jaar. Een mooi moment om een van onze collega’s te spreken over het werk van SeniorenPunt. We spraken met onze woonconsulent Kim Starink. Voor haar was het een bewogen jaar, want zij wisselde intern van functie. Kim maakte de stap van managementassistent naar woonconsulent. Ze vertelt wat haar werk bij SeniorenPunt zo interessant maakt.

“Ik voel dat ik hier mensen écht kan helpen”

En dat is wat Kim trots maakt op haar werk als woonconsulent. Mensen helpen doet Kim op verschillende manieren. Van het beantwoorden van vragen bij SeniorenPunt, tot een uitgebreide bezichtiging van een woning met een kandidaat. “Soms lopen mensen hier binnen met een eenvoudige vraag. Ik neem de tijd om naar ze te luisteren en hen uitgebreid te informeren. Als ze dan weer naar buiten gaan en me vertellen dat ze een stuk wijzer zijn geworden, ben ik tevreden.”

“Als consulent begeleid ik senioren bij het hele proces”

Naast bezoekers informeren, begeleidt Kim senioren sinds dit jaar ook bij het vinden van een nieuwe woning. Dat begint vaak met het inschrijven op Wooniezie – het platform waarop alle sociale huurwoningen in de regio Eindhoven aangeboden worden. Veel senioren zijn niet goed thuis in de digitale wereld. SeniorenPunt helpt ze daarbij. Kandidaten die in aanmerking komen voor een seniorenwoning belt Kim op om een afspraak te maken. “Dat kan ook allemaal via de e-mail hoor, maar juist ouderen stellen het erg op prijs als ik ze bel.”

Verhuizen is voor senioren een hele onderneming

Over het verhuizen, en wat daar allemaal bij komt kijken, informeert ze nieuwe huurders altijd uitgebreid. Want verhuizen is voor ouderen een onderneming die we volgens Kim niet moeten onderschatten. “Wat we niet moeten vergeten, is dat senioren al een heel leven achter zich hebben”, vertelt Kim. “Ze verhuizen niet met een door ouders bij elkaar gespaarde uitzet naar hun eerste woning. Soms wonen mensen al meer dan vijftig jaar in hetzelfde huis. Met de hele verzameling aan spullen die daarbij hoort. Dan is verhuizen een grote stap. Zo groot, dat veel ouderen daar als een berg tegenop zien.” Daar kan Kim veel in betekenen. Om te beginnen door mensen gerust te stellen. Ze zijn namelijk niet de enige die het als een grote drempel zien om te verhuizen, al voelt dat soms wel zo. “Wat ik dan voor ze doe, is die drempel kleiner maken. Onder andere door te laten zien welke stappen mensen kunnen zetten voordat ze gaan verhuizen.”

“We luisteren naar het verhaal achter de woonwens of zorgvraag”

Die uitgebreide begeleiding kost tijd, maar dat is ook precies de toegevoegde waarde van SeniorenPunt. “Hier hebben we ruim de tijd om naar mensen te luisteren, naar het verhaal achter de woonwens of zorgvraag ”, vertelt Kim. “Het is een kwetsbare doelgroep. In een snel veranderende omgeving worden ze ouder en leveren vaak in op hun gezondheid, dat is niet makkelijk. Daarom bieden wij ze het luisterende oor dat ze nodig hebben.”

Samenwerken om doorstroming te bevorderen

Maar ook de kruisbestuiving door de samenwerking met Woonbedrijf, ‘thuis en Vitalis beschrijft Kim als een kracht van SeniorenPunt. “De corporaties bieden hier alle sociale huurwoningen voor senioren aan. En door de samenwerking met Vitalis kunnen we voor zorgvragen ook snel en gericht een oplossing vinden.” In deze oververhitte woningmarkt biedt dat kansen. Ouderen die een passende seniorenwoning vinden, maken weer plaats voor andere woningenzoekenden. Die doorstroming stimuleert SeniorenPunt daarom met de pilot ‘van groot naar beter’. Een groep senioren krijgt voorrang op een seniorenwoning, als zij daar een eengezinswoning voor vrijmaken.

Wilt u meer weten over SeniorenPunt? Heeft een vraag of wonen, zorg of welzijn? Of heeft u interesse om door te stromen naar een seniorenwoning? Loop dan gerust eens binnen bij SeniorenPunt. Of kijk op seniorenpunt.nl.