Vandaag bij de buren, morgen aan de overkant van de straat
Afspraken verzetten voor het groot onderhoud van je woning? Niet nodig! Bij klantgestuurd renoveren kiezen huurders zelf uit een aantal startdata voor de werkzaamheden in hun woning. Na de succesvolle eerste fase van 150 woningen in de Sterrenbuurt in Eindhoven, rollen we dit concept verder uit. Komende 4 jaar pakken we ruim 500 woningen op deze manier aan. Een flinke opgave, vindt onze sociaal projectconsulent Ilse van de Kerkhof. Maar met een team dat inmiddels goed op elkaar ingespeeld is heeft ze er het volste vertrouwen in.
Vandaag bij de buren en morgen aan de overkant van de straat
Wooninc. vindt het belangrijk dat huurders fijn wonen. Nu en in de toekomst. Daarom verduurzamen we komende jaren ons bezit. En we maken de woningen energiezuiniger. Vorig jaar startten we met de pilot klantgestuurd renoveren. Daarin pakken we het onderhoud net iets anders aan. Huurders kiezen namelijk wanneer wij het groot onderhoud in hun woning uitvoeren. Zo kan het zijn dat bouwmedewerkers vandaag bij de buurman klussen, en morgen aan de overkant van de straat.
We werken met een vast team
Jansen Huybregts Projecten en aannemersbedrijf Van Rijswijck voeren de werkzaamheden samen uit. Het team klantgestuurd renoveren bestaat zoveel mogelijk uit vaste mensen. “We blijven het proces samen verbeteren. Dat maakt klantgestuurd renoveren zo leuk. Het is geen project met een begin en een einde, we voegen steeds weer nieuwe wijken toe. En met elke wijk zijn we beter op elkaar ingespeeld,” vertelt Ilse.
We nemen de bewoners mee in het gehele traject
Zo'n onderhoudsproject vraagt veel voorbereiding. “Naast het technische deel, namelijk bepalen welk onderhoud we uitvoeren, besteden we ook veel aandacht aan de bewoners,” vertelt onze sociaal projectconsulent Ilse van de Kerkhof. “De bewonersbegeleider van de aannemer gaat samen met de uitvoerder bij alle bewoners op huisbezoek. We bespreken wat ze kunnen verwachten. Bewoners vertellen ons waar ze tegenaan lopen. Wij weten dus precies wat de persoonlijke situaties zijn. En waar we misschien extra moeten helpen.”
Zoveel mogelijk ontzorgen
“Bewoners blijven tijdens de werkzaamheden in de woning wonen. Dit kan behoorlijke impact hebben,” vertelt Ilse. Daarom mogen bewoners tijdens het onderhoud gebruikmaken van een rustwoning. Deze woning is al opgeknapt. Ze studeren, werken, draaien een wasje, douchen daar of ontsnappen gewoon even aan de herrie.
“Waar nodig leveren we maatwerk. Dit bespreken we vooraf. Zo was er een mevrouw afhankelijk van haar traplift om bij de badkamer te komen. Douchen in de rustwoning was geen optie voor haar. We hebben daarom een mobiele douchecabine in de tuin geplaatst. Zo kon ze toch douchen tijdens het groot onderhoud.”
Bewoners zijn positief over deze manier van renoveren
En dat zien we terug in de beoordeling: bij het groot onderhoud aan de Deimosweg in Eindhoven ontvingen we een 7,4 voor het voortraject en een 7,8 voor de uitvoering van het klantgestuurd renoveren. “Mooie cijfers waar we trots op zijn!” aldus Ilse. “De eerste fase sluiten we hiermee succesvol af. Maar natuurlijk doen we ook iets met de ontvangen feedback. Zo kiezen bewoners nu alleen een startdatum voor werkzaamheden in hun woning. De buitenkant van de woningen pakken we liever in één keer aan. Op deze manier beperken we de overlast in de straat zoveel mogelijk.”
Meer weten over klantgestuurd renoveren?
Bekijk dan de projectpagina’s via www.wooninc.nl/projecten.