Het WoonincPlusVitalis-klantencentrum in coronatijd

Voor alles en iedereen ziet het leven er op dit moment anders uit. Zo ook voor ons WoonincPlusVitalis-klantencentrum. Normaal ontvangen we het liefst zo veel mogelijk mensen in het klantencentrum. Nu komt er niemand, maar rustig is het er zeker niet. We werken op andere vlakken volop mee om in deze bizarre tijden onze bijdrage te leveren.

Corona-informatielijn: antwoorden over coronamaatregelen in de woongebouwen
Een paar weken geleden opende Vitalis de corona-informatielijn. Een informatielijn speciaal voor cliënten, huurders, mantelzorgers en familie. Een groot aantal Vitalis- en WoonincPlusVitalis-locaties is namelijk gesloten. Dit is een zeer ingrijpende maatregel. Het roept onzekerheid op over wat nog wel en niet meer mag. Over het verminderde contact met een naaste en de gevolgen hiervan. Maar ook over praktische zaken, zoals de was en boodschappen die normaal bij vader of moeder wordt gebracht. Medewerkers van het klantencentrum beantwoorden dagelijks veel vragen en zijn een luisterend oor in deze lastige tijd.

Extra telefoontje naar onze senioren van 70 jaar en ouder
Wooninc. huisvest in Eindhoven en omgeving veel senioren van 70 jaar en ouder. De groep mensen die nu het meest kwetsbaar is. Vanaf deze week krijgen ze allemaal een extra telefoontje. Verhuurconsulenten die werken bij Wooninc. en bij het klantencentrum bellen deze huurders op, maar ook vrijwilligers van andere afdelingen binnen Wooninc. doen mee. We willen namelijk graag weten of het goed met ze gaat. En of ze misschien ergens hulp bij nodig hebben. De huurders zijn positief verrast en waarderen het initiatief. Er ontstaan mooie, leuke en open gesprekken. Het is fijn om te merken dat veel mensen positief zijn ondanks de crisissituatie.

Klantencentrum gastheer voor coördinatie doorstroom van ziekenhuis naar zorginstelling
Ziekenhuizen raken steeds voller. Het is daarom belangrijk om zoveel mogelijk ziekenhuisbedden vrij te maken, zodat ze capaciteit houden om Corona patiënten op nemen. Sinds eind maart organiseren we de regionale coördinatie van doorplaatsingen in Zuidoost Brabant via het Regionaal Aanmeldcentrum in Coronatijd (het RAC). Dat doen we vanuit het klantencentrum van WoonincPlusVitalis. In samenwerking met 11 zorginstellingen uit de regio inventariseren we welke plaatsen ouderenzorgaanbieders vrij hebben. En welke patiënten vanuit het ziekenhuis doorgeplaatst kunnen worden naar een zorginstelling. Om vervolgens de juiste match te maken tussen patiënt en de opnamemogelijkheden. Zo creëren we zoveel mogelijk ruimte voor coronapatiënten. Inmiddels zijn via het RAC meer dan 500 mensen geholpen aan een plek met goede zorg buiten het ziekenhuis.