“Geen 2 dagen als consulent wonen zijn hetzelfde”

Als consulent wonen is elke dag weer anders voor Ilse van de Kerkhof. Lees hoe een van haar werkdagen eruit ziet!

Vandaag zit ik naast een opzichter en tegenover een communicatieadviseur. Dankzij onze flexplekken. Ik check mijn e-mail als een collega van de klantservices vraagt of ik tijd heb om een huurder met overlastklachten te helpen. Deze huurder heeft last van de blaffende honden van de buurman. En hij maakt zich zorgen, want de gordijnen zijn dicht en hij heeft de buurman al een paar dagen niet gezien. Ik leg de overlastprocedure uit, zeg dat we vandaag nog gaan kijken bij de buurman. Binnen 2 dagen bel ik hem terug met een update.

Ik heb een intakegesprek met een kandidaat voor een studentenkamer. Ik beoordeel zijn papieren, maak een inkomensregistratieformulier en plan een afspraak voor de sleuteloverdracht en het tekenen van het huurcontract.

Ik beantwoord een aantal telefoontjes en e-mails van huurders en ga verder met een huuropzegging. Ik informeer bij de opzichter wat er nog aan de woning moet gebeuren en adverteer de woning op wooniezie.nl. Aan het einde van de ochtend maak ik nog een nieuwsbrief voor bewoners van een seniorengebouw over brandveiligheid. Handig dat er een communicatieadviseur tegenover mij zit. Zij kijkt gelijk even mee. De huismeester haalt de nieuwsbrieven aan het einde van de dag op om ze te bezorgen.

Samen met een stagiaire ga ik bij een adres langs om te praten over de huurachterstand. We spreken een betalingsregeling af en wijzen de bewoners op de mogelijkheden voor schuldhulpverlening vanuit WIJeindhoven. Daarna rijden we door naar het adres met de blaffende honden. De huurder deed open. Hij was een paar dagen grieperig geweest. Daarom waren de gordijnen dicht en was hij niet buiten geweest. Hij kon daardoor ook zijn honden niet zo vaak uitlaten. We leggen uit wat wij doen bij dit soort overlast en spreken af dat hij er alles aan doet om dit te voorkomen.

Dan volgt weer een huisbezoek voor huurachterstand. Ditmaal samen met een medewerker van WIJeindhoven. Als laatste ga ik nog op huisbezoek bij een huurder voor controle van zijn woning, die eerder zo erg vervuild was dat de buren er last van hadden. De huurder is duidelijk onder invloed en wil ons niet binnen laten, dus maken we een nieuwe afspraak voor morgen.

Vanmiddag was ik veel buiten de deur. Daarom heb ik morgen ruimte ingepland voor het uitwerken van de actielijst van een overleg met een bewonerscommissie en de opvolging van de huisbezoeken.

Het leuke aan de functie van consulent wonen is dat het zo’n diverse functie is. Ik heb een eigen werkgebied waarbij ik verantwoordelijk ben voor de verhuur, overlast, huurincasso en het contact met bewonerscommissies. Ook heb ik veel contact met klanten. Ik heb veel vrijheid in het indelen van mijn werk. Heel fijn! Maar daarom is het wel belangrijk dat ik goed plan en prioriteiten stel. Zo houd ik voldoende tijd over voor onze huurders!

----------------------------------------------------------

Klinkt dit ook als de perfecte dag voor jou? Wij zoeken nog een consulent wonen. Bekijk snel de vacature en reageer voor 9 februari!

​​

Terug naar overzicht