Eerder hulp bij betalingsachterstand

Hoe eerder mensen met financiële zorgen in beeld zijn, hoe beter. Lagere schulden zijn namelijk makkelijker op te lossen en leiden tot minder problemen.

Daarom zijn organisaties, waaronder woningcorporaties, sinds 1 januari 2021 verplicht om achterstanden in de vaste lasten door te geven aan de gemeente. Dan gaat het om huurachterstanden, maar ook bijvoorbeeld om betalingsachterstanden van gas, water en licht. De gemeente is vervolgens verplicht om schulphulpverlening aan te bieden aan deze mensen. Dit is geregeld in het Convenant Vroegsignalering en in de Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening.

Wij geven betalingsachterstanden iedere maand door aan de gemeenten
Hierdoor heeft de gemeente in een vroeg stadium inzicht in de huishoudens met betalingsproblemen. Gemeenten kunnen dan eerder hulp bieden en voorkomen dat de schulden groter worden. Want hoe eerder mensen met financiële zorgen geholpen worden, hoe beter!

Natuurlijk kunt u ook altijd zelf contact opnemen met uw gemeente als u financiële problemen heeft en hulp kunt gebruiken.

Wilt u niet dat wij uw gegevens doorgeven aan de gemeente?
Laat het ons dan weten door bezwaar te maken. Neem daarvoor contact met ons op via huurbetaling@wooninc.nl of 040 265 44 00.